Magne Furuholmen

Sted: Moment, Rana Museum

Magne Furuholmen er aktør på en rekke kulturelle arenaer, med bred internasjonalerfaring gjennom sitt virke som musiker og billedkunstner. Gjennom 30 år i bandet a-ha har Furuholmen vært med på å sette Norges suverent største fotavtrykk i den internasjonale musikkbransjen.

Han debuterte som billedkunster i 1989, og har siden holdt et høyt tempo med verkutstilt i Nasjonalgalleriet, Museet for samtidskunst, Neue Nationalgalerie i Berlin, Mac-Niteroi Brazil, Royal Academy i London, og Central Academy for Fine Arts i Beijing, for å nevne noen.

Som billedkunstner arbeider Furuholmen på kryss og tvers av medier og teknikker, men har særlig utmerket seg som grafiker og i de senere år som skulptør.

I 2016 ble Furuholmens hittil største oppdrag; Imprints, en skulpturpark med 70 tonn keramiske skulpturer offisielt åpnet i Aker-kvartalet på Fornebu. Fjoråret markerte også et større kunstnerisk samarbeid med HM Dronning Sonja, med utstillinger i Bergen, Trondheim og London, til inntekt for QSPA- The Queen Sonja Print Award.

Furuholmen ble tildelt prisen for ‘Beste grafiske arbeid’ ved Høstutstillingen i 1996. Hans verk er innkjøpt av Norsk Kulturråd og representert ved en rekke offentlige og private institusjoner, inkludert Bibliotheke National de France, og Kupferstichkabinett Staatliche Museen zu Berlin.

Furuholmen er styreleder for Festspillene i Bergen, og har aktive styreverv i HM Dronning Sonjas internasjonale grafikk-stiftelse, og QSPA. Han har tidligere vært styreleder for Norske Grafikere, og ble i 2012 tildelt St. Olavs Orden, ridder av 1. klasse, for sin innsats for norsk kultur.

Foto: Just Loomis

Start tid:   20.06.2019